3.trinn feiret DNTs 150-årsdag

Når elevene er delt på tvers av trinnet, kaller vi gruppene Jotunheimen og Rondane, så dette passet ekstra bra. På onsdag tok vi buss fra Bogstad til Skar i Maridalen. Derfra gikk vi opp til Øyungen og videre inn til Liggeren. Fremme på Liggeren, som er et sted langs Jotunheimstien og Rondanestien, ble elevene delt inn i tre stasjoner der den ene var «Sant og usant og Jotunheimen og Rondane», på den andre stasjonen skulle elevene lære hverandre om Rondane og Jotunheimen. På den andre stasjonen hørte vi sagn fra Jotunheimen og Rondane og på den tredje lærte elevene en ny versjon av gjemsel. Elevene har også lært litt om hva DNT gjør og om hva de ulike merkingene og skiltene i marka betyr.

Elevene hadde stor glede i å løpe på de fine stiene i marka, og som flere elever sa: «Dette var verdens beste dag». Etter kvikklunsj-pause og aktiviteter på Liggeren gikk elevene tilbake til Øyungen. Der ventet flere foreldre og vi grillet pølser på bålet samme før vi gikk tilbake til bilene på Skar. Elevene gikk 14 km i løpet av dagen, og dette med stor glede.