Fagdag for Drama og Teaterpedagogene

sitat

I dag var jeg så heldig som rektor (i permisjon) på Bogstad å få høre på vår kjære, driftige og dyktige dramapedagog og kontaktlærer Åse Olving Lund, på åpningen av fagdagene for Drama og Teaterpedagogene på Seilet i Oslo.

Det var skolebyråd Inga Marte Torkildsen som åpnet, med klar tale om viktigheten av lek og rollelek for barn i skole, aks og barnehage. Inga Marte var på besøk på Bogstad da vi åpnet den nye skolegården. I den forbindelse fikk hun snakke med elevene om hva drama på skolen gjorde for dem.

Dette deler hun i dag med oss alle og det berører virkelig hvordan skole, lærerteam og enkeltmennesker virkelig kan gjøre en forskjell.

Åse og tidligere ass.rektor ved Bogstad Anton Rygg - fortalte med høyt engasjement om Bogstadmodellen og hva som skal til for å få drama på timeplanen. Vi fikk også se bilder fra årets oppsetning av Ronja røverdatter på 6.trinn og innføring i hvordan elever og lærere jobber sammen for å få det til.

Med drama på timeplanen gir vi rom for elevene til å utforske, kjenne på følelser, gå i rolle, være i og utenfor komfortsonen sammen med sine medelever. Med fokus også på de estetiske fagene - drama, musikk og kunst og håndverk skaper vi hele mennesker som rustes for den verden de skal vokse opp i.

Hilsen Karoline

Rektor i permisjon Bogstad skole