Nytt år nye muligheter – bøker til barna i 2021!

Den nye perioden heter Bogstadwood

Det er tid for Kulturskole. Vi jobber under Bogstadwood-flagget og markerer at Olsen Banden jr. er 20 år. Vi retter fokuset mot felles leseopplevelser. Hvert trinn skal lese og jobbe med en felles bok. Arbeidet med felles leseopplevelse er en del av satsningen på økt leseglede og lesing på papir. Arbeidet er inspirert av norsklærer og dramapedagog Åse Olvig Lund som før jul presenterte sitt leseprosjekt på 7.trinn for hele personalet, i forbindelse med hennes studier for å bli lærerspesialist i norsk.

Bøkene som er valgt ut denne perioden er:

1.trinn: « Labyrintdetektiven Anton og jakten på den stjålne labyrintsteinen» av Chihiro Maruyama

2.trinn: "Operasjon mumie" av Jørgen Lier Horst

3.trinn: "Verdens minste bankran" av Aleksander Kirkwood Brown

4.trinn: "Georgs magiske medisin" av Roald Dahl

5.trinn: "Bare Victor" av Victor Sotberg

6.trinn: "Kodenavn Overlord" av Tor Arve Røssland

7.trinn: "Gutten i den stripete pyjamasen" av John Boyne

Biblioteket "Hjertet" er nå under omorganisering og vi flytter alle bøkene ut på basene. Bøkene blir tilgjengelige for å leses både i skole- og AKS-tid. Utover våren vil vi starte planleggingen av det nye "Hjertet" og ser for oss et senter for leseopplevelser, fremføringer, kreativitet og skaperglede.

I denne perioden er det det tverrfaglige temaet "Folkehelse og livsmestring" som er styrende, og den sosiale ferdigheten vi jobber ekstra med er selvkontroll. Elevrådet var rett før juleferien med på å bestemte hvilke fire regler vi sammen skal jobbe med:

1. Jeg kan ignorerer kommentarer som ikke trenger oppmerksomhet.
  2. Jeg håndterer motgang i lek.
  3. Jeg kan jobbe med oppgaver jeg får tildelt.
  4. Jeg tåler å ikke få til med en gang.

Godt å være i gang!

Hilsen