Hovedseksjon

FAU på Bogstad skole -Foreldrekontakter

Bli foreldrekontakt

Foreldrekontaktene velges på det første foreldremøtet etter sommerferien. Hver klasse velger 1–2 foreldrekontakter, som blir sittende frem til nye velges året etter.

Foreldrekontaktene skal særlig inneha en sosial funksjon for sin klasse. De har også noen konkrete oppgaver, som å ha ansvar for «klassekassen», organisere gaver ved jule- og sommeravslutning, formidle informasjon fra FAU til foreldre og organisere sosiale aktiviteter.
Nestleder i FAU arrangerer et møte hver høst hvor alle foreldrekontaktene kan få kontakt på tvers av klassetrinn, bli kjent og utveksle erfaringer. Der går vi også gjennom hva det innebærer å være foreldrekontakt.

Foreldrekontaktenes oppgaver

Hovedoppgavene til foreldrekontaktene er å:

  • være «sosialkomité» for trinnet. Noen av trinnene har i tillegg ansvar for hhv. 17. mai-feiring, juleavslutning og avslutning for 7. trinn.
  • være bindeledd til FAU. Dette innebærer å formidle innspill og bekymringer fra foreldrene til FAU, formidle informasjon fra FAU til foreldrene og diskutere andre saker ved behov.
  • samle inn penger til klassekassen og organisere gave fra foreldrene til lærere og personalet på AKS i forbindelse med jule- og sommeravslutninger 
  • utgjøre valgkomité for FAU sammen med nestleder i FAU


Til deg som er foreldrekontakt

Bursdager og halloween

FAU og rektor mottar henvendelser fra foreldre som opplever at barn ikke blir invitert i fødselsdager eller på halloween. Det kan være at barn ikke blir invitert, eller at barn ikke dukker opp i arrangementer som de er invitert til.   
Derfor oppfordrer FAU sterkt til at foreldrekontaktene diskuterer hvordan man kan vise solidaritet og unngå at noen blir ekskludert, både innad i trinnene, på tvers av trinnene og med skolen. Lag gjerne «regler» som er basert på logikk og prinsipper som lett kan forstås av barna. Foreldrekontaktene har ansvar for å bidra til at disse prinsippene gjøres kjent blant foreldrene i kontaktgruppen. 
Husk at utestengning kan forekomme på flere måter. Å oppleve at mange ikke kommer i bursdagen sin kan være like leit som ikke å bli invitert. FAU oppfordrer samtlige foreldre til å sørge for at barna stiller i de bursdagene de blir invitert i, med mindre man har «gyldig fravær». Det er også viktig at foreldrene følger med på dette når barna blir så gamle at de kanskje selv inviterer via melding eller sosiale medier.

Bursdagstips:

  • Bli enige om hvor mye penger som skal brukes på gaver. 
  • Skolen har bedt om at invitasjoner ikke skal deles ut i skoletiden, selv om hele klassen/kontaktgruppen er invitert. Det enkleste er derfor å sende invitasjon på e-post til foreldrene. Adressene skal være tilgjengelige i Skolemelding-appen. Det er også mulig å kontakte skolen for å få tak i e-postadresser til øvrige foreldre på trinnet.

Halloween-tips: 

Involver gjerne barna for å snakke om hvordan man skal arrangere halloween slik at det blir morsomt for alle.

Når barna skal ut og ringe på dører: sørg for at gruppene er passe store og at foreldrene også blir med ut. 

Snakk gjerne med skolen om muligheten for å bruke skolens lokaler til å arrangere fest.

Arrangementskomiteer for 17. mai, juleavslutning og avslutning for 7. trinn

Foreldrene i 3., 5., 6. og 7. trinn har særlig ansvar i forbindelse med ulike arrangementer på skolen:

  • Foreldrekontaktene for 3. trinn er arrangementskomité for 17. mai-feiringen sammen med FAUs 17. maiansvarlig.
  • Foreldrekontaktene for 5. og 6. trinn er arrangementskomité for juleavslutningen sammen med FAUs juleavslutningsansvarlige.

Foreldrekontaktene på 7. trinn er arrangementskomité for 7. trinns-avslutningen, som finner sted i juni.

Sosiale aktiviteter for trinnet 

Foreldrekontaktene har ansvar for at det arrangeres to sosiale treff per trinn per skoleår:

  • et klassetreff eller trinntreff på høsten
  • et klassetreff eller trinntreff på våren

I tillegg pleier foreldrekontaktene å sørge for at det arrangeres noen ekstra aktiviteter i løpet av året, for eksempel mamma- eller pappatreff, turer med foreldre og barn. 
Foreldrekontaktene har ansvar for at treffene blir gjennomført, men behøver ikke å organisere alt selv. De kan gjerne involvere andre foreldre og delegere ansvaret.

Klassekasse

Rundskriv F-14-03 fra Utdannings- og forskningsdepartementet presiserer at Opplæringsloven § 2-15 ikke er til hinder for at vi kan ha klassekasser, men det må veies opp mot prinsippet om at:

«gaver og andre bidrag må være reelt frivillige. Verken elever eller foreldre må føle seg presset til å bidra økonomisk.»

Videre står det at:

«ved eventuelle foreldrebidrag til klassekasser eller lignende må den/de som blir utpekt/valgt til å motta bidragene, sørge for anonymitet så langt det er praktisk mulig, slik at den enkelte forelders bidrag ikke blir kjent av de andre foreldrene/elevene. Bruk av klassekasse må være elev- og foreldrestyrt.» 

Det er viktig å være klar over dette når vi snakker om klassekasser. Samtidig avsluttes rundskrivet slik:

«Departementet har tillit til at den enkelte kommune og den enkelte skole løser dette ved å utvise skjønn, fleksibilitet og sunn fornuft med utgangspunkt i presiseringene i dette rundskrivet.»

Vanlig praksis ved vår skole er at foreldrekontaktene fører regnskap for klassekassen og samler inn 200 kroner per elev ved oppstart av hvert skoleår. Pengene brukes primært til jule- og sommergaver til skolens ansatte og sosiale aktiviteter for kontaktgruppen eller trinnet i løpet av året. Blir det penger igjen, overføres de til neste år. 

Gaver til de ansatte på skolen

For å sikre mest mulig rettferdig fordeling av gaver til de ansatte på tvers av trinn, har det blitt tradisjon for at foreldrene gir en samlet sum fra alle trinnene som brukes til bidrag til de ansattes juleavslutning og en liten sommergave. Dette har vært godt mottatt og er en enkel måte å gjøre dette på. 

Nyttige lenker

Les mer om de ulike rådene og utvalgene på skolen:

På Oslo kommunes nettsider finner du en enkel oversikt over de ulike måtene man kan og forventes involvere seg som forelder skolen: Hjem–skolesamarbeid i Osloskolen