FAU på Bogstad skole -Roller ansvar og oppgaver

Leder

• Leder kaller inn til møter og sette opp agenda til møtene. Utkast til agenda sendes ut i forkant av møtene i rimelig tid for øvrige representanter til å komme med innspill.
  • Leder leder FAU-møtene.
  • Leder skriver årsrapport, som sendes ut i rimelig tid før siste møtet i FAU før sommeren og som gjennomgås på møtet.
  • Leder har ansvar for å bringe saker fra FAU videre til skolens ledelse eller videre til høyere organ dersom det er nødvendig i saken.
  • Leder har ansvar for å kalle inn til årsmøtene for Foreldrerådet ved skolestart. Årsmøtene avholdes i tilknytning til foreldremøtene, gjerne 15-20 minutter. Invitasjon til årsmøtene sendes ut minimum 10 dager før møte med kandidatliste for nye FAU-representanter, årsrapport og årsregnskap som vedlegg.
  • Leder har ansvar for å gjennomføre årsmøtene for Foreldrerådet på hvert trinn, der FAUS leder:
    • holder en presentasjon om FAU sitt arbeid og går gjennom årsrapport og årsregnskap
    • presenterer kandidater til FAU og det gjennomføres valg
    • påser at det for hvert årsmøte føres protokoll, som signeres av to foreldre som er til stede
  • Leder kaller inn til første møte i FAU rett etter avvikling av årsmøtene, før høstferien. Leder leder møtet frem til nytt FAU er konstituert og ny valgt leder tar over ansvaret.
  • Leder (nyvalgt) melder endring i Brønnøysundregisteret, slik at kasserer får tilgang til konto i nettbanken.
  • Leder endrer tilganger til FAU sin Vipps-konto til ny leder og kasserer.
  • Leder gir uttalelser til media på vegne av FAU når det er aktuelt, eventuelt delegere dette ansvaret om hensiktsmessig.
  • Leder takker administrasjon, rektor, lærere og AKS på sommeravslutningen.

Nestleder

• Nestleder fungerer som stedfortreder når leder av FAU ikke har anledning til å møte.
  • Nestleder representerer FAU overfor foreldrekontaktene og holder oversikt over hvem som er foreldrekontakt på det enkelte trinn. Nestleder har ansvar for utsendelse av informasjon fra FAU til foreldrerådet via foreldrekontaktene.
  • Nestleder har ansvar for å informere foreldrekontaktene og holde dem oppdatert på det som skjer i FAU
  • Nestleder fungerer, i samarbeid med foreldrekontaktene som valgkomité ved valg av representanter til FAU. Nestleder setter i gang rekruttering i mai med informasjon ut til valgkomitéen. Nestleder fører oversikt over innstilte kandidater.

Kasserer

• Kasserer holder oversikt over økonomien i FAU og ta ansvar ved utgifter eller innskudd.
  • Kasserer disponerer FAU sin bankkonto. (Innrett gjerne nettbank slik at utbetalinger må godkjennes av én FAU-representant i tillegg til kasserer)
  • Kasserer har ansvar for å sette opp budsjett for FAU.
  • Kasserer har ansvar for å følge opp innbetalinger, og sørge for betaling av fakturaer og utlegg.
  • Kasserer fører regnskap med bilag for FAU sine inntekter og kostnader.
  • Kasserer følger opp FAU sin Vipps-konto.
  • Sette opp årsregnskap.

Sekretær

• Sekretær er ansvarlig for å skrive arbeidsdokument fra møtene, samt et mer kortfattet referat. Det er kun referatet som publiseres på skolens hjemmesider. Arbeidsdokument og referat sendes øvrige representanter i FAU for innspill før dokumentene er godkjente.
  • Sekretær bistår leder og nestleder ved behov.
  • Sekretær fører arkiv som skal inneholde referat fra møtene i Teamsløsningen.
  • Sekretær har også et ansvar for å vedlikeholde innhold på digital plattform, som ved Bogstad skole er Teamsløsningen for FAU.

Representant i skolemiljøutvalget

• Representant i Skolemiljøutvalget deltar på møtene i skolemiljøutvalget.
  • Representanten har videre dialog med leder i Skolemiljøutvalget ved behov.
  • Representanten informerer FAU om saker som er oppe i Skolemiljøutvalget og beslutninger.

Skoleveiansvarlig

• Skoleveinsvarlig følger opp trafikktiltak og deler relevant informasjon med FAU. Eksempler fra tidligere er reflekskampanje, Hjertesone-prosjektet i Oslo kommune og informasjon om byggeprosjekter i nærmiljøet som kan påvirke elevene.

AKS-koordinator

• AKS-koordinator holder kontakt med AKS-ansvarlig på skolen og har jevnlig dialog, som et bindeledd mellom AKS og FAU. AKS-koordinator informere FAU, og kan også ta opp saker fra FAU med AKS leder.